NBTC en Merk Fryslân ontvangen internationale pers in het kader van Nederland Waterland

Wie Nederland zegt, zegt water. Nederland is een delta. Dat betekent dat meer dan de helft van ons land kan overstromen. Onze strijd tegen het water zorgt voor innovatieve bouwwerken en onze liefde voor water levert volop recreatieve mogelijkheden op. In welke provincie is dit meer vertegenwoordigd dan in Friesland?

 Op 6 en 7 oktober bezoekt een groep van bijna 20 buitenlandse journalisten ons land om zich te laten informeren over ons kenmerkende waterverhaal. Ze bezoeken het Watersnoodmuseum en de Oosterscheldekering in Zeeland, de Oostvaardersplassen en Museum Nieuwland in Flevoland en het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen.

Friesland staat op de tweede dag gepland. Na een inspirerende route langs authentieke IJsselmeerstadjes als Hindeloopen en Makkum en een bezoek aan zeehaven Harlingen, worden de Afsluitdijk en Werelderfgoed Waddenzee aangedaan. Hier wordt het verhaal van de Afsluitdijk als toeristentrekker verteld door procesmanager Tjalling Dijkstra van De Nieuwe Afsluitdijk. Over de exhibities en 4d-experience van het in maart 2018 te openen Beleefcentrum Afsluitdijk verhaalt exploitant Bert Kranendonk, bekend van onder meer Futureland en Heineken Experience.

NBTC: buitenlandse markt

De persreis is georganiseerd in samenwerking met het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) dat op 4 oktober in Zeeland (Neeltje Jans) de Nederland Waterland-lijn lanceert. Door beroemde watericonen met elkaar te verbinden, ontstaat ervoor met name internationale toeristen volop mogelijkheden om te beleven hoe wij in Nederland met water omgaan. Want dat is en blijft uniek in de wereld. Dankzij deze marketingstrategie staan de Amsterdamse grachten in één lijn verbonden met watericonen als de Deltawerken, Kinderdijk, Flevoland, Giethoorn, de polders Schermer en Beemster, het Ir. D.F Woudegemaal en de Afsluitdijk. Nederland wordt visueel weergegeven als een metrolijnennetwerk in een stad, dit geeft de korte afstanden in Nederland weer. Deze strategie van het NBTC heeft de naam Holland city meegekregen. Meer informatie is vindbaar op: http://www.nbtc.nl/nl/homepage/hollandmarketing/hollandcity/verhaallijnen/nederland-waterland-3.htm

Voor Friesland is het een uitgelezen kans om zich internationaal op de kaart te zetten als meest waterrijke provincie van Nederland, het Lake District van Amsterdam-Schiphol. Voor provinciale marketingorganisatie Merk Fryslân is het gezamenlijk inzetten op de groeiende groep buitenlandse toeristen een van de speerpunten voor de komende jaren. Dat begint met positieve artikelen in de media die consumenten verleiden voor bestemming ‘Holland’ te kiezen, om vervolgens via de waterlandlijn als gast in Friesland te belanden. De iconen van deze lijn zijn voor Friesland: het Woudagemaal in Lemmer en de Afsluitdijk in de etalage. Voor de zakelijke toerist haakt Leeuwarden met als icoon Wetsus aan.