Veel media-aandacht voor de provincie Friesland

In het afgelopen jaar hebben tot nu toe circa 100 journalisten, bloggers en vloggers Friesland bezocht voor het maken van een artikel, blog of vlog. Deze journalisten zijn in het kader van een georganiseerde persreis door Merk Fryslân naar onze provincie gekomen en gefaciliteerd om Friesland op positieve wijze in de schijnwerpers te zetten. Voor de organisatie van de persreizen werkt Merk Fryslân nauw samen met Leeuwarden-Fryslân 2018 en de gemeente Leeuwarden. Samenwerking met de vier toeristische regio-organisaties volgt bij het uitzetten van de persreizen en het aanhaken van ondernemers.

De persreizen stonden in het teken van verschillende thema’s zoals: Culturele Hoofdstad Leeuwarden/Fryslân 2018, watersport, de expositie Alma Tadema in het Fries Museum, onze fraaie fiets- en wandelroutes, de Afsluitdijk, de Alde Feanen en bijvoorbeeld de hotspots op het gebied van food.

In 2017 gaat Merk Fryslân nog meer effort en budget inzetten op het organiseren van persreizen zodat we nog meer publiciteit krijgen. Dit vormt de trigger voor de potentiële toerist om Friesland te bezoeken. Meer aandacht voor Pers & PR is een afgeleide van de plannen die Merk Fryslân de komende jaren tot uitvoer wil brengen. Naast Pers & PR willen we de komende jaren meer inzetten op online marketing.

Voorbeelden

Internationaal

10 December is er een reportage van 15 minuten op RAI 3, 1 van de meest populaire tv zenders in Italië met gemiddeld een kijkerspubliek van 1.500.000. Twee cameravrouwen, Anna Pia Chico en Nara Giulitti, hebben in juli opnamen gemaakt in Friesland (Leeuwarden, Dokkum, Harlingen, Hindeloopen, Sloten, Stavoren en Sneek) en op Schiermonnikoog. De dames vonden Friesland prachtig en de bevolking erg aardig.

De internationale pers kwam dit jaar uit o.a. UK, Italië, België, Frankrijk, Zweden en Duitsland.

  • De Washington Post en de Philadelphia Inquirer hebben een artikel over de 8-pontjes route bij Grou gepubliceerd.
  • De Boston Globe heeft een artikel over de Elfstedenroute gepubliceerd.

Nationaal

Een aantal voorbeelden van publicaties:

  • Libelle TV: Vlog voor 250.000 volgers  (Leeuwarden/Vlieland)
  • Gloss Magazine: Hotspots in Friesland.
    Zuidoost Friesland en Leeuwarden kwamen hier aan bod.
  • Social influencer Patrick Smit bezocht voor het Instagram profiel Groovypat onder andere Vlieland, de Alde Feanen en Leeuwarden.
    Hij plaatste een paar berichten op Instagram, met als resultaat veel respons.

https://www.instagram.com/p/BHAG-XvxZNk/

https://www.instagram.com/p/BG_PIjqxZAP/

https://www.instagram.com/p/BG_qlTaRZII/

  • Publicatie in onder andere Telegraaf VRIJ magazine (zaterdagbijlage) n.a.v. groepsreis.
    Op de website telegraaf.nl is nog een video te bekijken over het zeilen met de zeilpraam en een foto slideshow met foto’s van het weekend
  • Een artikel over watersport in Friesland op de blog van reishonger.nl