‘Lake District’ Friesland moet toeristen weglokken uit Amsterdam

Nederland loopt over van de toeristen. Ook deze zomer verwacht de sector 2 tot 3 procent meer toeristen te ontvangen. Om het toerisme meer te spreiden, wordt ons land gepromoot als stad met verschillende ‘wijken’.

Van oudsher zijn onze kust, de grote steden en ‘het groene achterland’ populair als bestemming voor toeristen. Duitsers komen voor het strand, Belgen willen fietsen en Chinezen en Japanners bezoeken Amsterdam. Ook deze zomer trekt ons land flink wat toeristen: 3,5 miljoen worden er verwacht, 2 tot 3 procent meer dan vorig jaar.

Het toerisme in Amsterdam groeit al een tijd gigantisch, met verschillende problemen tot gevolg. Het verkeer in de binnenstad loopt geregeld vast, inwoners klagen over overlast en het verdwijnen van ‘hun’ stad en er ontstaan regelmatig gevaarlijke verkeerssituaties door toeristen die voor het eerst op een fiets zitten.

Land als stad

Oplossing? Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen laat weten dat het Nederland dit jaar promoot als stad: Holland City. “In de ogen van buitenlandse bezoekers zijn de afstanden in Nederland klein”, laat een woordvoerder van NBTC weten. “En aangezien we het toerisme meer willen spreiden, zeggen we: kijk eens verder dan Amsterdam.”

Vergelijk Nederland met een paar metropolen en je kunt niet ontkennen dat die vergelijking niet zo gek is. Shanghai: 23,7 miljoen inwoners, Sao Paulo: 21 miljoen, New Delhi 25,7 miljoen.

Nederland verdeeld in wijken

In de campagne van het toerismebureau bestaat ‘stad’ Nederland uit wijken, die apart gepromoot worden. Ons ‘Lake District’ is het merengebied in Friesland, ‘Design District’ is Eindhoven, het ‘Royal District’ is Den Haag en Rotterdam wordt ‘Architecture District’.

Daarnaast promoot het toerismebureau actief dat mensen Amsterdam uit gaan. Hou je als toerist bijvoorbeeld van Van Gogh, dan word je aangeraden om zijn werk in het Kröller-Möller Museum op de Veluwe te bezoeken of een kijkje te nemen in zijn geboortestreek in Brabant. Ook wordt vrijdah een samenwerking getekend met Vlaanderen om liefhebbers van oude meesters samen op te vangen (en te spreiden). Speciaal daarvoor is een Nederlandse metrokaart gemaakt.

Opbrengst 3,5 miljard

Voor die andere en nog veel grotere groep toeristen in Nederland – Nederlanders zelf – zal deze aanpak niet opgaan. Ook zij reizen dit jaar meer in hun eigen land; 4,7 miljoen mensen doen dit jaar een korte of lange vakantie in eigen land, een stijging van zo’n 2 procent verwacht. Klein voordeel: zij zoeken vooral bungalowparken en campings op.

Bij elkaar levert het toerisme Nederland deze zomer zo’n 3,5 miljard euro op, is de verwachting.

Bron: RTLZ